Jak to zorganizować? Kobieta Mama Na etacie Rollercoaster

Jak poradzić sobie z jesienną chandrą?

Jesień czuć nosem i jej chłodny podmuch włazi już do mieszkań drzwiami i oknami. Choć bywa piękna, to niektórzy dają się jej… przygnębić. I snują sobie smutno nogę na nogą. Jak poradzić sobie z jesienną chandrą i nie tracić pogody ducha? Zebrałam dla Was 10 pomysłów wśród których na pewno znajdziecie coś dla siebie.

Jak poradzić sobie z jesienną chandrą?

1. Pozwól sobie na czekoladę i lody

No no… liczę że po tym punkcie dobrniesz ze mną do końca :)
TAK – masz prawo zjeść czekoladę. I lody też. A nawet śledzia, jeśli taką masz ochotę. Nie torturuj się całą jesień dietą i wymaganiami, którym nie jesteś w stanie sprostać. To często wtedy, gdy nakładamy na siebie za dużo, zaczynamy być przygnębieni. Może lepiej przeznaczyć czas na to, by zaakceptować swój wygląd takim, jakim jest. Tak, samą siebie, z tym odrobinę krzywym uchem, bladą cerą i pieprzykiem na środku nosa. I to nie znaczy, by się chorobliwie obżerać i nie hartować charakteru. A po prostu by czasem pójść na te lody i mieć świadomość, że jeśli akceptuję siebie, to od jednej gałki lodów wieża w Pizie się nie zawali.

Ice Cream Spoon GIF - Find & Share on GIPHY

2. Spędzaj czas z przyjaciółmi

Możesz narzekać, że skończyły się wakacje… albo nie być smerfem Marudą :)
Spójrz na to z innej strony – Twoi bliscy wrócili z urlopów i wreszcie możecie się spotkać, nadrobić towarzyskie zaległości. Łap za telefon! Kawa z ciachem z przyjaciółmi z miejsca poprawi Ci humor (źródło gifa: BuzzFeed).

3. Zacznij czytać wartościowe rzeczy

Jak radzić sobie z jesienną chandrą? Czytać, słuchać. Mniej nostalgicznych historii, mniej opowieści bez dna. To też się przydaje, bo wiadomo – odmóżdżyć się trzeba. Możesz za to sięgnąć też po pozycje, które rozwiną Twój światopogląd, sprawią, że będziesz widzieć i rozmieć więcej. Wybierz się do egzotycznej Afryki, zrozum pozycję kobiet w kulturze Azji, wysłuchaj fantastycznej, klimatycznej prozy, zacznij rozumieć więcej dzięki lekturze Biblii.

4. Śpiewaj pod prysznicem

I co z tego, że Ci nie wychodzi? O ile sąsiedzi nie zaczęli jeszcze stukać w kaloryfer, pozwól sobie na taką chwilę wolności. I nie kończ na jednej nutce.

Shower Dancing GIF - Find & Share on GIPHY

5. Wykorzystaj każdą minutę

Jeśli zdarza Ci się zasypiać po pracy i budzić późnym wieczorem z depresyjnym poczuciem zmarnowanego dnia – nie pozwalaj sobie na to. Lub pozwalaj, ale tylko czasami i wtedy nie wyrzucaj sobie tego. Masz prawo odpocząć, ale nie marnuj też kolejnego wieczoru. Kiedy zamiast tego ruszysz sprawy do przodu, sama/sam poczujesz się lepiej. I chandra puści, bo nie będzie miała innego wyboru.

Tapping Wake Up GIF - Find & Share on GIPHY

6. Rozwijaj pasje

Choć nie wszyscy z nas, to całkiem wielu złocistą jesienią ma więcej czasu. To dobry moment, by leniwe wieczory przekuć w coś lepszego niż seriale. Rozwijaj swoje pasje, inspiruj się. Kup w niedrogim miejscu płótno i farby, takie wiesz, w tubce. I drewnianą paletę! Zacznij malować, tak jak zawsze chciałaś/chciałeś. Albo te piękne, przenikające się akwarele. Kup sobie książkę, która podpowie Ci, jak zacząć. A może lubisz majsterkowanie? Albo jak ja, lubisz łączyć ładne z pożytecznym i chcesz nauczyć nabrać większej wprawy w kuchni? Odgrzewane obiady smakują średnio, dlatego zaczęłam testować przepisy na lunchboxy w odsłonie lekko azjatyckiej. Po co dawać się jesiennej chandrze, skoro zamiast się smutać, można tak dobrze spędzić czas wieczorami?

7. Rób dobrze

Zostaw stagnację gdzieś za zakrętem. Jest tyle istot, które dzięki Tobie mogą poczuć i mieć się lepiej. Warunek jest tylko taki, by zamiast codziennie zakopywać się w kocyku, wykorzystać ten czas w lepszy sposób. Oto kilka pomysłów:

  1. Wesprzyj organizacje dobroczynne, np. tę tutaj.
  2. Przy okazji jesienno-zimowych porządków wydziel stare koce i cieplejsze ubrania, w których już nie będziesz chodzić. Możesz oddać je do kontenerów lub przekazać np. do schronisk, gdzie dzięki nim psiakom i kitkom będzie troszkę cieplej.
  3. Masz wolny wieczór i widzisz w pracy koleżankę tak zapracowaną, że nie ma czasu zjeść? Gdy gotujesz dla siebie, przygotuj większą porcję, by starczyło także dla niej i podziel się nią w pracy.

Choć głównym celem jest to, by komuś pomóc, to przy okazji – gwarantuję – sam też poczujesz się lepiej. Przygnębienie dopada nas nieraz dlatego, że zaczyna brakować nam celu. Czemu nie przekuć go w coś dobrego? Dobry sposób na to jak poradzić sobie z jesienną chandrą to – choć może zabrzmieć to brutalnie – mniej skupiać się na sobie i zrozumieć, że wokół mnie są rzeczy ważniejsze niż ja sama.

8. Snuj plany na najbliższy czas i dalej

Dzięki temu uspokoisz rozdygotane chandrą myśli i skupisz się na własnym celu. To także może zmotywować Cię do tego, by zamiast marnować czas, wstać i zrobić co trzeba, bądź przynajmniej zmusić się do tego, by zrobić to, co konieczne i móc bez wyrzutów odpocząć. Planuj więc swoje małe osiągnięcia…

9. …i przystąp do ich realizacji!

Czym byłyby plany, gdyby na nich się kończyło? Zaledwie zapisem w notesie. Zacznij więc robić to, co sobie zaplanowałeś/aś. I czuj przyjemność z każdego kroku do przodu, z każdego postępu i poczucia, że się rozwijasz.

10. Nie pozwól, by pogoda lub inni dyktowali Ci humor

Słyszysz w pracy, że dziś jest wyż/niż/deszcz/śnieg/słabe słońce/zmiana czasu/niesprzyjająca pogoda? Wysłuchaj, ale nie sugeruj się tym. Często źle czujemy się dlatego, że wierzymy takim wieściom i mamy niejako usprawiedliwienie dla tego, by zakopać się w kocu i nic nie robić albo czuć się bardziej zaspanym i zmęczonym. Opowiem Ci małą historię. W firmie w której obecnie pracuję organizuje się akcję z „alertami”. Kiedy więcej osób choruje, od razu w biurze pojawia się pełno nalepek i plakatów w kolorze żółtym lub czerwonym, informujących o tym, by dezynfekować ręce, myć sztućce, wycierać biurko i tym podobne. Kiedy czerwony alert pojawił się pierwszy raz, słuchałam przy obiedzie rozmowy ludzi w kuchni. Z miejsca większość z nich czuła się gorzej i stwierdzała, że „coś ich bierze”. Czy faktycznie tak było? Przecież jeszcze pół godziny przed wywieszeniem plakatów nie czuli się źle. Nie daj się złapać autosugestii, a często naprawdę – będziesz czuć się lepiej.

Uff! To by było na tyle. Co myślicie o powyższych sposobach na to, jak poradzić sobie z jesienną chandrą? Jakie są Wasze własne? Jeśli chcecie poczytać o temacie z innej strony, zajrzyjcie do wpisów Asi: Jak radzić sobie w kryzysowych sytuacjach? i Jak radzić sobie ze zmęczeniem?

Podziel się opinią w komentarzu

Zagłosuj, jeśli się podobało! :)

You Might Also Like

3 komentarze

  • Reply
    Dominik Piestrzyński
    4 listopada 2018 at 18:01

    Te koty są boskie :) Robią robotę!

  • Reply
    MałaMi
    23 listopada 2018 at 12:03

    Super artykuł! Ten wpis o czytaniu Biblii najbardziej mnie zastanowił. ;)

    • Reply
      Emka
      2 grudnia 2018 at 16:53

      Wyłuskałaś clue artykułu, dzięki! :)

    Napisz komentarz