Jak to zorganizować? Kobieta Prywatnie Top artykuły

Co można jeść na diecie lekkostrawnej – przepisy

co można jeść na diecie lekko strawnej?

Ten artykuł powstał z konieczności i potrzeby chwili. Z powodu problemów ze zdrowiem zalecono mi dietę lekko strawną (lub jak kto woli łatwo strawną).
Musiałam wykluczyć moje ulubione potrawy np. sery, warzywa itd. Na pierwszy rzut oka wydawałoby się,
że miesiąc na diecie lekko strawnej będzie bardzo ubogi w składniki odżywcze, błonnik a smak potraw będzie
nijaki, mdły. Sprostałam jednak wyzwaniu.
Mam nadzieję, że ten artykuł zainspiruje cię i pomoże przebrnąć przez dietę lekko strawną.

Dla kogo dieta lekko strawna:

Dieta lekko strawna ma przede wszystkim zastosowanie lecznicze a przy okazji także odchudzające. Stosuje się ją przy leczeniu wrzodów żołądka, dwunastnicy i refluksu żołądkowo –  przełykowego, stanach zapalnych błony śluzowej żołądka i jelit, nowotworach przewodu pokarmowego.
Zaleca się ją pacjentom po operacji a także kobietom po cesarskim cięciu.

Działanie diety możemy zawrzeć w jednym zdaniu:
ograniczając spożywanie produktów ciężko strawnych odciążamy przewód pokarmowy.

Garść przydatnych informacji:

Wprowadzając dietę łatwo strawną wykluczamy produkty tłuste, smażone lub pieczone w tłuszczu, wzdymające lub ostro przyprawione. Możemy jeść jedynie potrawy ugotowane w wodzie, na parze, duszone, pieczone w folii lub naczyniach żaroodpornych. Nie wolno nam pić alkoholu, mocnej kawy i herbaty oraz kwaśnych soków z owoców cytrusowych lub wzdymających. Możemy pić herbaty ziołowe, kompoty. Owoce i warzywa należy przetworzyć – ugotować, przetrzeć, zmiksować itp. Należy również ograniczyć cukier. Można jeść herbatniki, biszkopty, babki i ciasto jogurtowe. Należy jeść 4-5 posiłków dziennie, małe porcje.

Klikając w link poniżej zobaczysz listę dozwolonych produktów:

CO WOLNO JEŚĆ NA DIECIE LEKKO STRAWNEJ

Oto kilka moich lekko strawnych propozycji:

  • Zupa jarzynowa z koperkiem

Do garnka nalewamy ok. 1,5 litra wody, wrzucamy umyte i obrane warzywa: korzeń pietruszki, kawałek selera, pora, pokrojoną w plastry lub słupki marchew. Przyprawiamy: 3 ziarna ziela angielskiego, sól, pieprz, majeranek. Gotujemy do miękkości. Kiedy warzywa będą miękkie dodajemy 50g ryżu, maggi, doprawiamy do smaku. Zabielamy zupę rozrobionym w szklance mlekiem (pół szklanki) z kilkoma łyżeczkami mąki. Pod koniec gotowania dodajemy pokrojony koperek i natkę pietruszki.

  • Lekka zupa pomidorowa

Do garnka nalewamy ok. 1,5 litra wody, wrzucamy umyte i obrane warzywa: korzeń pietruszki, kawałek selera, pora lub cebuli, pokrojoną w plastry lub słupki marchew. Przyprawiamy: 3 ziarna ziela angielskiego, sól, pieprz, majeranek. Gotujemy do miękkości. Kiedy warzywa będą miękkie dodajemy passate pomidorową (ok. 1 l).  Zabielamy zupę jogurtem naturalnym (do szklanki nalewamy odrobinę wywaru, zimnej wody i rozrabiamy z jogurtem). Doprawiamy do smaku. Zupę można przygotować także na bazie chudego rosołu.

  • Zupa dyniowa na słodko

Dynię ok. 0,5 kg obieramy. Następnie należy wykroić miąższ i pokroić w kostkę. Wrzucamy do garnka i zalewamy wodą tak, aby przykrywała dynię, można lekko posolić. Gotujemy do miękkości (ok. 10 min.). Uważaj żeby nie rozgotować. Odlewamy wodę ale nie całą. Przestudzoną dynię zmiksować blenderem. Zagotować mleko (ok. 0,5 litra). Do gotującego mleka wrzucać kluseczki z lanego ciasta (dwie czubate łyżki mąki wymieszać z jednym jajkiem aż do powstania pęcherzyków powietrza).  Dodać dynię i gotować uważając, żeby nie przypalić. Mieszamy podczas gotowania. Dodajemy cukier lub miód i cynamon. Ilość wg. własnych upodobań.

  • Duszony kurczak z makaronem w sosie jogurtowo – szpinakowym

Filet z kurczaka kroimy w kostkę, przyprawiamy pieprzem, solą, tymiankiem, majerankiem i dusimy na patelni z dodatkiem łyżki oliwy z oliwek. W tym czasie gotujemy makaron (rurki, świderki, wstążki – ważne, żeby był jasny). Do duszonego kurczaka dodajemy mrożony lub świeży pokrojony szpinak. Posypujemy solą, pieprzem, ewentualnie odrobiną startego czosnku (pamiętaj, że nie jest zalecany). Mieszając dodajemy mały jogurt, krótko gotujemy nie doprowadzając do wrzenia. Gęsty sos podajemy z makaronem. Smacznego.

  • Roladki z indyka ze szpinakiem lub kozim serem

Filet z indyka kroimy w plastry i lekko rozbijamy tłuczkiem. Plastry przyprawiamy solą, pieprzem, majerankiem lub bazylią. Płaty smarujemy szpinakiem (mrożonym – przygotowanym wcześniej lub kładziemy kilka listków świeżego). Mięso możemy również wypełnić kozim serem i listkami bazylii. Płaty indyka zwijamy w roladkę i wkładamy do parowara (jeśli nie masz parowara możesz użyć cedzaka). Jeśli chcesz, żeby rolady były bardziej wilgotne paruj je w foli. Do parowara wkładamy również obrane i pokrojone w ćwiartki ziemniaki i mrożoną mini marchewkę. W ten sposób w niecałe 30 min. mamy przygotowany pełnowartościowy i zdrowy obiad. Zamiast indyka możesz również użyć fileta z kurczaka.

  • Pulpety w sosie koperkowym

Mały filet z kurczaka lub z indyka kroimy w kostkę i mielimy. Doprawiamy solą, pieprzem, majerankiem, natką pietruszki. Wbijamy jajko i dodajemy dwie łyżki bułki tartej. Formujemy pulpety. Wrzucamy je do gotującej, osolonej wody. Pulpety gotujemy ok. 30 min. do miękkości. Powstały wywar przyprawiamy solą, pieprzem, majerankiem. Zabielamy mieszaniną mleka i mąki (pól szklanki mleka+kilka łyżek wywaru+ kilka łyżeczek mąki). Dodajemy maggi, liść laurowy i pokrojony koperek. Pulpety podajemy z ryżem lub z gotowanymi ziemniakami.

  • Ryż z pieczonym jabłkiem

Umyte i obrane jabłka (4 małe lub 3 duże) kroimy w kostkę i wkładamy do żaroodpornego naczynia. Posypujemy cynamonem, dodajemy łyżkę miodu i mieszamy. Wkładamy do piekarnika nagrzanego do ok. 180 stopni na ok. 15-20 min. Przed wyjęciem najlepiej sprawdzić widelcem czy jabłka są już miękkie. W tym czasie gotujemy ryż. Upieczone jabłka podajemy z ugotowanym ryżem. Potrawę możemy dosłodzić miodem.

  • Parowany filet z kurczaka

Filet dzielimy na pół i wykrajamy chrząstki oraz spodnią część, którą możemy zużyć do przygotowania duszonego kurczaka w sosie szpinakowym. Myjemy i osuszamy. Przyprawiamy pieprzem, solą, tymiankiem lub bazylią. Owijamy folią i wkładamy do parowara na 25 min. Podajemy z parowanymi ziemniakami i zieloną sałatą z jogurtem naturalnym (jogurt doprawiamy solą i pieprzem i rozlewamy na listkach sałaty).

  • Dorsz parowany

Polędwicę z dorsza przyprawiamy solą, pieprzem, tymiankiem. Owijamy folią i parujemy ok. 15 min. Podajemy z ziemniakami lub ryżem oraz surówką ze startej marchewki z jabłkiem.

  • Łosoś z pary

Łososia posypujemy solą, pieprzem, ewentualnie koperkiem i parujemy ok. 15 min. Podajemy z ryżem. Do ugotowanego ryżu możemy dodać łyżeczkę oliwy lub masła i przyprawić solą i pieprzem.

  • Koktajl malinowy

Do blendera wlewamy szklankę mleka, dodajemy łyżeczkę miodu i garść świeżych lub mrożonych malin. Miksujemy i gotowe.

  • Koktajl truskawka i banan

Do blendera wlewamy szklankę mleka lub mały jogurt naturalny, dodajemy łyżeczkę miodu, pół obranego banana i garść świeżych lub mrożonych truskawek. Miksujemy i gotowe.

  • Domowy serek jogurtowy

Do przygotowania serka będą nam potrzebne: 2 duże jogurty naturalne (może być także grecki), gaza, miska/talerz i kawałek nitki, sznurka. Ważne, żeby jogurty nie miały w składzie żadnych zbędnych składników. Jedynie mleko i kultury bakterii. Gazę przelewamy wrzątkiem. Po ostygnięciu wykręcamy i składamy. Do gazy wlewamy jogurty, lekko odsączamy nadmiar wody. związujemy u góry sznurkiem, sznurek zawiązujemy nad talerzem lub miską tak aby serwatka mogła swobodnie skapywać do miski. I czekamy aż serek stężeje. Po ok. 3 dniach serek będzie gotowy do smarowania pieczywa. Możesz go dowolnie przyprawić, dodać ulubione zioła. Jest to świetna i zdrowsza alternatywa dla sklepowych serków. Jeśli nie należysz do cierpliwych zamiast zwykłego jogurtu naturalnego użyj jogurtu greckiego, który skróci czas oczekiwania. Serek jogurtowy jest pyszny. Warto na niego poczekać!

Jestem bardzo ciekawa waszych propozycji lekko strawnych dań. Czekam na wasze komentarze!

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    3 orzeźwiające przepisy na upały - co jeść w upał? - Jak Zorganizować
    19 sierpnia 2018 at 22:55

    […] Sprawdźcie też nasze przepisy na szybkie dania urodzinowe oraz jadłospis dla osób na diecie lekkostrawnej. […]

  • Napisz komentarz